Op 10 november 2016 werd de begroting 2017 behandeld in de raadsvergadering. In het algemeen wil DMP Heusden pleiten voor een structurele aanpak van de financiële uitdagingen. Wij gaan voor een verstandig beheer van gemeenschapsgeld. Naar aanleiding van het debat hebben wij toezeggingen gehad van de wethouders ten aanzien van de bezuinigingen op de buurthuizen (wel los laten, maar niet laten vallen) en het parkeren in de Vesting (budgetoverheveling naar 2017). Zie onderstaand de beschouwing van fractievoorzitter Martijn van Esch.

Voorzitter,

We bespreken hier de begroting voor 2017. Er is sprake van een vernieuwde opzet, de begroting is in een nieuw jasje gestoken. Complimenten voor de nieuwe opzet en de leesbaarheid. Dank aan de werkgroep die hier mee bezig is geweest en dank aan het college en de ambtenaren voor het beantwoorden van onze vragen. Kritische noot ten aanzien van de 2
e bestuursrapportage. Deze hadden wij graag eerder ontvangen.

In ons verkiezingsprogramma heeft u kunnen lezen dat DMP staat voor een goed en verstandig beheer van de gemeentelijke portemonnee. Zoals altijd willen wij pleiten voor een structurele aanpak van de financiële uitdagingen. DMP Heusden ondersteunt het college in het beeld dat er sprake is van een stabiele financiële situatie, de meerjarenbegroting is voor het eerst sinds jaren weer wat positiever. Ik zal deze keer de uitspraak “tonnetje hier, tonnetje daar “ dan ook niet doen, omdat mijn fractie nu positiever is over de sturing van het college op budgetbewaking.

Maar ik wil wel benadrukken dat de financiële ruimte nog steeds beperkt is. Bijvoorbeeld de schuldquote is erg hoog in verhouding tot andere gemeenten. En bijvoorbeeld de Algemene Reserve is nog niet op het afgesproken minimum niveau van 10 mio. We maken hier wel een goede beweging naar 8,3 mio per 1-1-2017. Maar deze duikt weer onder de 10 mio na 2020. Oorzaak is de bijdrage aan de provincie in het kader van GOL en heeft onder andere ook te maken met de reservering voor effectmaatregelen aan het wegennet binnen onze gemeente. Aangezien er nog geen zicht is op de benodigde effectmaatregelen en vooral binnen fase II, waar zelfs nog geen geld voor gereserveerd is, vraagt onze fractie zich af of u verwacht dat de gereserveerde gelden voldoende zijn? Graag een reactie van de wethouder in deze.

Omwille van de korte spreektijd beperk ik me tot enkele onderwerpen uit de begroting 2017 en vraag ik om aandacht voor zaken die DMP Heusden van belang acht.

Ten eerste chapeau voor het feit dat de inwoners van Heusden nog steeds te maken hebben met relatief lage lastendruk en belastingen. Dit houden wij graag zo en we kunnen dan ook instemmen met de tarieven voor 2017. Daarnaast complimenten voor de ingeslagen weg ten aanzien van energie reductie en meer geld voor infrastructuur, onderhouds- en beheerplannen en bermonderhoud. Nu investeren voorkomt hoge kosten in de toekomst. Ook hebben wij gelezen dat de invulling van de stadrestaurateur middels inhuur tot stand gaat komen. Goed om te zien dat hier aan deze oproep van DMP Heusden gehoor is gegeven. Tenslotte zijn wij tevreden over de voortgang op het Plein in Vlijmen. Heijmans is daar lekker aan de gang en wij hopen dat ook het paviljoen gevuld gaat worden. Heeft u daar inmiddels al meer informatie over?

Ook tav van de viering van 700 jaar Heusden zijn wij tevreden met de ingeslagen koers om niet bij voorbaat daar al veel geld voor te reserveren. Wat ons betreft komt dit geld pas beschikbaar als ook het onderliggende programma beschikbaar en meer duidelijk is.

Dan  de deelname in een ICT coöperatie samen met andere gemeenten. Wij vroegen ons bij de behandeling van de Voorjaarsnota af of dit verstandig is? Dit leek ons risicovol en riskant. Zeker nu het zaaksysteem binnenkort vervangen moet worden. Dit is de ruggengraat van de gemeentelijke dienstverlening. Twee vragen hierover. Ten eerste of de huidige leverancier aansprakelijk gesteld kan worden voor het niet meer faciliteren van het huidige zaaksysteem? Hier zijn landelijk voorbeelden van. Graag uw reactie. Ten tweede de vraag of er nu gekozen wordt voor een groeimodel, waarbij kleinere applicaties of systemen binnen de ICT coöperatie ontwikkeld worden? Ook hier graag uw reactie.

Dan de bezuinigingen op de buurthuizen. Het is een feit dat inwoners en verenigingen binnen onze gemeente geconfronteerd worden met bezuinigingen en worden aangesproken op zelfredzaamheid en hetzelfde doen met minder. Denk aan de Haarstek en de Korf als voorbeelden. Wij staan achter deze lijn van bezuinigen. Waar wij wel aandacht voor willen vragen is de opstartfase en de geluiden die wij hierover horen. Wij willen het college oproepen om de verenigingen wel los te laten (ook financieel gezien), maar niet te laten vallen. Dus in de opstartfase goed kijken wat nodig is. Kunt u dit toezeggen?

Binnen het sociale domein was er nieuws in de krant. Daar stond te lezen dat het CBS heeft berekend dat gemeenten in 2015 samen bijna 1,2 miljard over houden voor taken voor maatschappelijke ondersteuning en jeugdzorg.  Vraag aan de wethouder of hier in Heusden ook sprake van is? Natuurlijk hebben we in Heusden gelukkig een geoormerkte reserve op dat gebied die we kunnen aanwenden. In hoeverre wordt dit noodzakelijk geacht? 

Dan ten aanzien van de toeristenbelasting. Hier lag een motie bij behandeling van de Voorjaarsnota en goed om te lezen dat het veld geconsulteerd is. Wellicht is de uitkomst niet naar ieders tevredenheid, maar aan de wethouder willen wij in ieder geval de dank uitspreken voor uw inspanningen in deze.

Ten aanzien van de
hondenbelasting hebben wij technische vragen gesteld. Hier blijkt een opbrengst van 245k. De kosten bedragen 178k. Hier blijft dus 67k over en je zou denken dat de belasting omlaag zou kunnen. Vertrekpunt voor DMP is dat dit kan als er geen of nauwelijks overlast van hondenpoep meer is. Helaas zien wij uit de buurtmetingen dat dit in veel wijken nog steeds als nummer 1 ergernis genoteerd staat. Daarom roepen wij het college op om de overgebleven gelden in te zetten op handhaving om overlast te voorkomen. Graag een reactie van het college in deze.

Ten aanzien van Parkeren Vesting zien wij in de begroting 2017 dat de gereserveerde gelden uit 2016 niet terug komen, ondanks dat dit geld nog niet op is. Kunt u aangeven hoeveel geld hier nog beschikbaar is? Wij willen de wethouder verzoeken om het thans resterende bedrag over te hevelen naar 2017 en in te zetten zoals afgesproken. Wij overwegen een motie in deze. Kan de wethouder dit toezeggen?

Dan kom ik bijna aan het einde van mijn bijdrage met een onderwerp dat u van ons gewend bent. En dat is de verkeersveiligheid van fietsers en dan vooral op de Tuinbouwweg. Wij hebben hier vragen over gesteld en antwoord op gehad. Er is geld gereserveerd en dit geld zat in de grondexploitatie van het Hoog. Nu op een andere manier geclaimd binnen de AR. Wij zijn blij dat het geld er nog is en ook zijn wij tevreden met de realisatie van het eerste fase fietspad langs de D’Oultremontweg bij de bedrijven in Elshout.

Tenslotte wil ik de hoop uitspreken dat er dankzij de zichtbare economische groei ook de lastigere dossiers uit de grondexploitatie, zoals de Poort van Heusden, tot een goed einde gebracht kunnen worden.  Wij hebben hier vragen over gesteld en u geeft in de beantwoording aan een vertrouwelijke toelichting te willen geven op de huidige stand van zaken in het presidium. Dat lijkt ons, als fractie DMP, geen goed idee. En ik moet zeggen dat ik mezelf hier als fractievoorzitter ook niet prettig bij voel. In  het presidium wordt immers geen politiek bedreven en hoe kan de Raad, zoals we hier zitten, dan haar controlerende rol uitvoeren. Daarbij is het een vertrouwelijke bijeenkomst en wie mag ik hier dan wel of niet over informeren? Wij zouden liever zien dat u een vertrouwelijke raadsvergadering belegd en de volledige Raad hier voor uitnodigt. We hebben immers allemaal onze eed afgelegd en de raadsleden worden geacht hier verstandig mee om te gaan. Graag uw reactie op dit onderwerp.

Tot zover in 1e termijn.

Menu