Loading...

“Het megaproject waarmee veel geld gemoeid is, maar zó belangrijk voor de toekomst van onze gemeente!” memoreerde DMP-raadslid Ivan van Hemert in zijn betoog tijdens de raadsvergadering.

GOL staat voor Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat en omvat een pakket van vele plannen. Dat maakte het moeilijker, maar leverde vooral ook samenhang op. Natuur, ecologische verbindingszones, bescherming tegen hoogwater en vooral ook het mogelijk maken van woningbouw zoals in de Grassen. Maar ook verbetering van de fietsstructuur en van verkeer, waarbij de hoofddoelstelling is om meer verspreiding van verkeer en daardoor verbetering van de leefbaarheid te bereiken. De onwenselijke situatie bij de Eindstraat Drunen en bij de Grote kerk in Vlijmen, betere ontsluiting van de Grassen, Vijfhoeven en Geerpark zijn hier goede voorbeelden van!

Van Hemert was duidelijk trots dat dit megaproject nu eindelijk van de grond komt. Het heeft allemaal veel te lang geduurd. De laatst uitgevoerde grote verkeersverbetering in Vlijmen was de aanleg van de burgemeester Schweitzertunnel in 1975, oftewel 50 jaar geleden. Maar het plan omvat veel meer. Bij herindeling, 27 jaar geleden was het uitgangspunt om een mooie nieuwe gemeente tussen Den Bosch en Waalwijk te vormen. Het huidige college is hier op allerlei fronten hard mee aan de slag. Echter qua verkeersstructuur ontbreekt er nogal wat. En daar gaan we wat DMP betreft op doorpakken. Zo zijn voor de Vijfhoevenlaan, Tuinbouwweg en Priemsteeg de verbeterplannen al in een vergevorderd stadium. DMP zit daar bovenop.

Wat de GOL-plannen betreft willen wij dat er tijdig, duidelijk en waar mogelijk visueel wordt gecommuniceerd met onze inwoners over het hoe en wanneer van de plannen. Ook bijvoorbeeld de plaatsen waar compensatie van bomen en groen plaatsvindt moet duidelijk zijn. Ook heeft DMP als uitgangspunt dat er door de provincie nog wordt gekeken naar de wijze waarop het bestaande en nieuwe snelfietspad in de Baardwijkse Overlaat moet worden uitgevoerd. DMP vraagt aandacht voor bewaking van de kosten en wil dat er tijdens de uitvoering gekeken wordt naar soms betere slimmere oplossingen die het werk misschien ook nog goedkoper kunnen maken. Misschien kan dan bijvoorbeeld de Kennedeybrug ook gelijk tijdens de uitvoering worden meegenomen. Daarnaast staat er ook nog een verzoek open aan het Rijk voor een mogelijke extra financiële bijdrage of subsidie.

Het is natuurlijk een utopie dat voor iedereen alles kan worden opgelost. DMP staat achter het principe om eerst de hoofdstructuur aan te leggen, resultaten te monitoren en vervolgens noodzakelijke verbeterende maatregelen verder op te pakken. Jammer dat we tussentijds (2020-2025) weinig konden doen en nu tegen grote prijsstijgingen aanlopen. Helaas dat alles in ons leven zoveel duurder is geworden, maar er is gelukkig ook goed gespaard en het geld is er. Nu eens wél door de zure appel heen bijten en de piketpalen slaan voor de toekomst. DMP wil vooruit want wij zien het GOL- project als investeren in STRAKS!

Menu